Kembara Jepun 1.0

Assalamualaikum.

Hajat pada mulanya ingin menulis dokumentasi penuh permusafiranku ke negara matahari terbit, tapi disebabkan kekangan masa dan tenaga, terpaksa ku ringkaskan seringkas ringkasnya. Mungkin hanya sekadar simpanan untuk rujukan pada masa mendatang. Kot lepas ni melawat lagi sekali bersama orang yang tersayang atau geng lain pulak. InsyaAllah.

Berikut adalah itinerary ringkas sepanjang kami berada di sana.

Day 1 (Wednesday | 13th Jan 2016)
- Up Garage
- Dotonburi
- Shinsaibashi

Day 2 (Thursday | 14th Jan 2016)
- Osaka Castle
- Umeda Building

Day 3 (Friday | 15th Jan 2016)
- Kobe Harborland
- Shin-Kobe Ropeway
- Nunobiki Herb Garden
- Glass House

Day 4 (Saturday | 16th Jan 2016)
- Kyoto
- Kiyomizudera Temple
- Chionin Temple
- Gion
- Kinkaku-Ji Temple

Day 5 (Sunday | 17th Jan 2016)
- Himeji Castle
- Nipponbashi

Perjalanan kami menjelajah tempat-tempat yang dinyatakan di atas bermula sekitar jam 9 pagi dan bergerak pulang sebelum jam 5 petang setiap hari. Masa yang singkat dalam sehari untuk berjalan. Namun, tetap kami penuhi sepadat yang mungkin. Sebelah malamnya kami akan luangkan dengan berlegar-legar sekitar pekan di Osaka ala bukit bintang di KL iaitu Shinsaibashi, Dotonburi dan Nipponbashi. Antara tips untuk melancarkan perjalanan semasa di Jepun, cuba elakkan rush hour, waktu di mana kesemua stesen train dan subway sangat penuh dan sesak dengan orang pergi dan pulang dari kerja.

Rush Hour
Pagi (7.00~9.00)
Petang (5.00~7.00)

Alhamdulillah, segala plan lawatan berjalan dengan lancar. Perkhidmatan train dan subway pun sangat mudah digunakan. Tiket dibeli mengikut harga untuk setiap destinasi. Bukan dibayar mengikut destinasi.

Berikut adalah step serba ringkas untuk mereka yang baru first time tiba di Osaka dan tak tahu macam mana nak beli tiket. Haha.

Step 1 > Perhatikan train / subway route map yang diletakkan selalunya di board bahagian atas setiap mesin membeli tiket.
Step 2 > Pastikan harga tiket untuk destinasi yang nak dituju. Harganya dinyatakan bersama di route map.
Step 3 > Pergi kat mesin. Tekan 'button' ENGLISH. Masukkan duit dalam mesin membeli tiket mengikut nilai tiket untuk destinasi yang nak dituju.
Step 4 > Akan diminta untuk tekan 'button' mengikut nilai harga tiket. Maka, tekanlah 'button' harga tiket destinasi yang nak dituju.
Step 5 > Tiket keluar dari mesin. Kalau bayar lebih, akan dapat duit balance.
*Tak payah duk kalut nak kena tekan 'button' destinasi stesen mana yang nak dituju.

Tapi pengalaman pertama kami nak membeli tiket, sangat confuse dengan step nak beli tiket. Tambahan, route map untuk subway dan railway pun masih terkapai-kapai nak faham. Tapi alhamdulillah, kurang sehari saja dah mampu 'master' untuk menggunakan perkhidmatan train di sini. Untung ada seorang dari kami yang memang mahir bertutur dalam bahasa Jepun.

Syukur sangat akhirnya berpeluang juga menaiki Shinkansen semasa menuju ke Kyoto dan pulang menaiki Japan Railway. Kelajuan train yg mampu mencecah 285km/h tanpa ada gegaran dan smooth sepanjang perjalanan. Train terlaju di dunia. Kagum! Muka tak malu snap gambar guna GoPro! Haha.

Lagi satu tips kalau nak melawat Jepun dan memudahkan lagi perjalanan, pergi bersama seorang yang boleh bertutur dalam bahasa Jepun. Tak perlu mahir Jepun, asal boleh bertutur sikit pun dah ok. Hanya sebagai pemudah cara untuk berinteraksi dengan orang awam lagi-lagi bila ingin bertanyakan arah jalan untuk ke sesuatu destinasi.

Ok. Next is my overall budget for this whole trip. Selang beberapa minggu aku pulang dari Jepun baru berpeluang buat kira-kira sikit. Maklumlah, mendarat saja kat Malaysia subuh tu, tengaharinya terus masuk kerja. Sibuk menyiapkan dokumen untuk attend customer visit esoknya. Kelam kabut dibuatnya.

Flight Ticket - RM920.08 (Airport Tax+Baggage+Travel Protection+KLIA2 Fee+Processing Fee)
Accomodation at Osaka - RM470 / person
Activity at Japan (Visits+Lunch+Dinner) - RM676.55

Hence, my total cost for this whole backpacking trip was ONLY RM2066.63!

Alhamdulillah. 5 Hari 4 Malam di Jepun (Osaka+Kobe+Himeji+Kyoto) dengan hanya RM2066.63!

Tapi jangan ingat semudah itu cabarannya. Haha. Untuk meal sepanjang berada di Jepun hanya merangkumi makan tengahari dan malam saja iaitu total of RM136.50. Pandai cari kedai murah. Menu pun wajib ditapis! Itu pun ade beberapa ketika sebelah malamnya hanya pekena mee maggi di rumah. Untuk breakfast pula kami hanya mengalas beberapa keping roti dan milo/teh panas untuk sepanjang berada di sana.

Dan untuk memastikan perut tak berkeroncong semasa memulakan pengembaraan kami ke tempat-tempat yang dinyatakan di atas, kami juga telah siap sedia dengan beberapa bekalan snickers dan kitkat sekadar untuk mengalas perut sementara menunggu waktu lunch atau dinner kalau terlalu lapar. Maklumlah, bila backpacking ni main transportation adalah dengan berjalan kaki. Memang boleh kurus dan berotot kaki kalau tiap hari begini. Serius.

Macam mana pula dengan souvenir? Kat mana nak beli? Kos?
Disebabkan hajat utama aku ke sini hanya untuk merantau dan bukan berkonsepkan percutian, maka aku telah mengehadkan kos  untuk pmbelian souvenir. Dan souvenir pula hanya untuk orang terdekat saja seperti ahli keluarga sendiri termasuk kakak dan adik ipar. Kos souvenir aku hanya menelan kos lebih kurang RM150.15. Hasil pantauan kami di setiap lokasi kami lawati, souvenir shop di Osaka Castle paling murah. Hari terakhir kami luangkan hanya untuk mencari souvenir saja.

Penginapan pula? Sebaik sahaja kami membeli tiket promo AirAsia bulan 9 tahun lepas, terus kami mencari apartment / guest house menerusi website airbnb. Airbnb sangat membantu kami untuk mencari penginapan yang selesa, fully equipped dan wifi laju dengan harga yang berpatutan. RM2765 untuk 5 hari dan 6 kepala. So, seorang hanya perlu bayar RM470 untuk 5 hari tinggal. Sangat berbaloi! Antara website lain yang boleh digunapakai untuk mencari tempat penginapan ialah booking.com, trivago, tripdvisor, etc. Peginapan ala jepun gitu!

Saja aku nyatakan kesemua nilai kos aku dalam MYR. Disebabkan exchange rate asyik berubah setiap masa, maka aku letakkan exchange  rate pada ketika mula-mula aku menukar duit sehari sebelum aku berlepas ke Jepun tempoh hari.

Alhamdulillah, segala perancangan sepanjang perjalanan berjalan mengikut apa yang dirancang. Tiada sebarang perkara yang tak diingini berlaku. Dan first time juga aku merasai suasana berada di musim winter tanpa salji. Itu pun dah habis menggigil aku solat subuh dan berjalan waktu pagi dan malam. Belum ada salji lagi. Haha. Apepun, looking forward to pay a second visit there but most probably will be covered around Tokyo and still mgiht be going during winter time. Orang kata selagi tak merasa snow live depan mata, selagi itu nak tanam impian ke sana untuk merasainya. Kesan sejuk tak sejuk belakang kira. Haha.

Well, till we meet again Japan! Moga diaturkan pengembaraan kami kali kedua di bumi matahari terbit ini. InsyaAllah. Sangat mengujakan. Next city would be TOKYO. Tokyo! Mu tunggu Aku Datang deh..

p/s: NEXT post akan dikongsikan mengenai perbezaan budaya di sini. Culture Difference! Sangat menarik. InsyaAllah jika ada kelapangan.