Good bye 2016! Welcome 2017!

Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah wa syukurillah atas ruang dan peluang untuk menulis satu titipan terakhir untuk tahun 2016. Banyak betul rasa perkara yang terjadi tahun ini. Ada yang menyeronokkan dan ada yang menduka citakan. But indeed its normal. That's life isn't? Fokus ku untuk penulisan kali ini hanyalah untuk menyimpul segala aktiviti-aktiviti yang telah aku lalui sepanjang tahun ini. Juga sejauh mana terlaksananya azam 2016 yang telah ku pasang dahulu. Ada yang tercapai ada yang kecundang tengah jalan dan ada juga yang kecundang di saat akhir sebelum ianya terlaksana. Apa pun aku tetap bersyukur sebab natijahnya membuatkan aku lebih terbuka minda dan mata terhadap sekeliling. Alhamdulillah. So kat mana agaknya nak mula? Haha.

1. Karier

Alhamdulillah dalam dunia karier ku setakat ini, aku berjaya berada di landasan yang betul. In fact bak kata sahabatku aku antara budak batch aku yang berjaya bekerja di dalam bidang yang dipelajari. Tambahan bidang kerja aku sekarang memang ada sangat related dengan tajuk FYP aku satu ketika dulu iaitu tuning absorber kereta. Alhamdulillah. Sangat bersyukur. Cuma as usual, tak semua benda yang kita nak kita akan dapat. Allah hanya beri benda yang kita perlu bukan mahu. Tak gitu?


Genap 2 tahun sudah aku bekerja dan syukur juga aku diberi peluang untuk merasai dunia tuning absorber yang sebenar. Sehingga berpeluang terlibat dengan tuning absorber kereta Perodua di kilang Daihatsu Jepun. Bagiku itu satu pencapaian yang agak besar buat diriku dalam landasan karier. Alhamdulillah. InsyaAllah tahun depan akan mengorak langkah untuk meneruskan misi azam 2017.

2. Passion

Kalau dulu orang kata passion ku hanyalah silat. Yes. Memang tak dinafikan. Sebab aku memang dibesarkan di dalam kerangka kehidupan atlet. Jaga berat. Jaga fitness. Sejak di bangku sekolah hingga ke tahun kedua di universiti, tak henti-henti aku terlibat dengan kejohanan-kejohanan silat di semua peringkat. Alhamdulillah juga sempat aku mencipta sejarah diri bila berjaya bergelar Juara AUG pada tahun 2012. Alhamdulillah. Namun, keghairahan aku bersilat sudah pun terhenti sejak dua tahun yang lalu. Pada bulan Januari 2014, penglibatan terakhirku dalam kejohanan silat dan syukur masih diberi peluang untuk merasai nikmat juara. Alhamdulillah. Dan disitu terhentinya karier aku sebagai atlet. Dan selepas pada itu hanya berkongsi pengalaman dan ilmu bersama junior-junior. Dan tahun ini juga aku diberi mandat untuk membantu pasukan silat seni Selangor sebagai Asst. Coach untuk kejohanan SUKMA di Sarawak. Dan kategori di bawah kendalianku juga alhamdulillah berjaya membawa balik pingat emas dan perak. Syukur. Walau hajat untuk berhenti dari dunia silat ini sudah lama terpasang, tapi bila melihat kejayaan anak buah kendalian kita berjaya mencipta nama terasa sebak dan terharu. Dan untuk aktiviti aku tahun ini juga bukan lagi hanya tertumpu kepada silat semata. Alhamdulillah, tahun ini sebenarnya aku telah mencabar diri untuk melibatkan diri dalam aktiviti selain silat iaitu hiking dan travelling. Tahun ini juga padaku hampir semua azam ku tercapai. Alhamdulillah.

AZAM 2016 - Mission Accomplished!

a) Tawan sekurang-kurangnya 3 buah gunung...

Gunung Yong Belar (11-13 Mac 2016)

Gunung Kinabalu (8-10 April 2016)

Gunung Ijen, Indonesia (29 Ogos 2016)

Gunung Korbu (24-25 Sept 2016)

Gunung Gayong (24-25 Sept 2016)

b) Travel sekurang-kurangnya ke 3 buah negara...

Osaka, Japan (13-18 Jan 2016) - Small Group Backpacking

Surabaya, Indonesia (26-31 Ogos 2016) - Solo Backpacking

Seoul, Korea (3-7 Nov 2016) - Travel Agency Backpacking

c) Melibatkan diri dalam sekurang-kurangnya 3 jenis aktiviti...

Hiking

Travelling

Pencak Silat - Coaching

3. Life

Bila bercakap mengenai life untuk mereka yang masih single, tak lain tak bukan yang akan timbul dibenak fikiran kita ialah untuk bertukar status atau berkahwin. Tak dinafikan. Berkahwin merupakan salah satu wadah untuk kita berpindah ke fasa baru kehidupan. Tapi entah kenapa tahun ini terasa belum masanya lagi nak mulakan langkah ke arah itu. Walau bagaimanapun aku rasa apa yang aku lalui tahun lagi membuka mata aku. Bermacam perkara aku diuji oleh-Nya, namun aku anggap ianya sekadar lumrah sebagai seorang insan yang akan sentiasa diuji. Terkadang kita menganggap seseorang sebagai sahabat tapi tak tersangka beliau juga yang kerap 'mengecam' kita bila kita ditimpa musibah. Ada pula ketika seseorang yang kita percayai dan rapat dahulu tapi end up menjadi orang yang membuka aib kita. Ada juga mereka yang katanya berniat untuk menasihati kita tapi hakikatnya menghina kita bila mana nasihat yang dilakukan bersifat khayalak dan pilihan kata pula lebih kepada menjatuhkan semangat bukan membina. Terkejut dan kecewa. Itulah yang mampu aku ungkapkan. Namun disebalik mereka-mereka ini, tak dinafikan ada juga mereka yang betul-betul memahami dan tahu akan situasi yang sebenar dan cuba sedaya upaya menasihati secara berhemah. Really appreciate that. Thank you. Itulah lumrah kehidupan.

Apepun alhamdulillah dan syukur ku panjatkan atas ujian dan cabaran yang dilalui sepanjang tahun ini. Untuk tahun mendatang, banyak perancangan yang bermain dalam fikiran. Pada aku insyaAllah tahun depan merupakan tahun untuk mencabar diri. Untuk buat apa? Sama-sama kita nantikan. Hehe.

Dikesempatan ini, aku mewakili laman Jejak Musafir (since 2009) ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru 2017! Jadikan segala peristiwa dan kesilapan yang kita lalui pada tahun lepas sebagai pengajaran yang akan lebih mematangkan tindakan kita untuk tahun-tahun mendatang. InsyaAllah. Di sini juga aku ingin memohon jutaan kemaafan andai ada kesilapan dan ketelanjuran sepanjang penulisan di sini yang mana ada menyentuh hati dan perasaan pembaca. Segala titipan yang direncanakan dalam setiap penulisan di laman ini semuanya datang dari hati penulisan. Kalau baik, baiklah ia. Kalau sesuatu yang buruk, penulis pohon beribu kemaafan. Kelemahan penulis sendiri. InsyaAllah dalam usaha untuk menulis sesuatu yang mampu memberi manfaat untuk semua pembaca mahupun diri sendiri bila satu hari nanti ingin menjenguk kembali penulisan-penulisan terdahulu.

Salam kemaafan dan salam kejayaan.

Wallahualam.

Comments