Wednesday, 21 September 2016

Sakit Gigi Mampu Membunuh

Assalamualaikum w.b.t.

SAKIT GIGI adalah sakit ketiga paling sakit di dunia selepas sakit mati dan sakit melahirkan anak. Itulah yang aku selalu dengar sekarang ni. Kesahihan sumber masih tak dapat kepastian. Tapi logically thinking, ada kebenarannya.


Sekarang memang musim aku diserang sakit gigi. Sebenarnya aku mengalami gigi berlubang tapi akibat pengabaian yang sekian lama akhirnya ia semakin parah hingga mengakibatkan sakitnya sampai ke akar gigi. Dan menyebabkan its either gigi tu wajib dicabut atau buat rawatan akar gigi. Dua hari lepas baru saja memulakan siri appointment gigiku di Klinik Pergigian Kesihatan Kerajaan di Seksyen 7 Shah Alam. Katanya ada 6 kali appointment kesemuanya. Next appointment will be on this coming 4th october. Tapi peritnya menahan sakit dah sampai ke puncak sekarang. Hingga nak tidur malam pun susah. Peritnya hingga ada ketika keluar air mata menahan. Bayangkan kesakitannya tak mampu nak buat apa-apa. Kalau boleh cabut terus, memang nak cabut masa tu jugak. Seriusly!



Pernah menjalani operation untuk memotong gusi sebelah belakang dan mencabut gigi hujung macma gambar kat atas. Siksanya, hanya Allah saja tahu. Dapat pulak doktor gigi yang takde perasaan. Tak dapat cabut pakai playar kecil, boleh mintak playar besar depan aku dan siap tonyoh mulut seolah aku ni takde perasaan. Huhu.

Tapi bila difikirkan dan sejak dua menjak ni aku selalu bermuhasabah. Ada hikmah Allah bagi aku siksa sekarang. Dan tahap kesiksaanya sebegini pun ada sebab. Kalau sebelum-sebelum ini Allah pernah menguji aku dengan memberi kesakitan gigi yang tak berapa nak kritikal macam sekarang, mungkin dah sampai masa sekarang ini Allah nak kata dah terlalu banyak dosa aku dah buat. Dalam hati aku ni selalu bermonolog dalaman, padan muka aku! Siapa suruh buat dosa lagi! Ya Allah, lepas aku selalu terfikir macam tu, aku redha dengan keperitaan dan siksanya sakit ini. Mungkin keperitan yang aku alami sekarang ini adalah sebagai kafarah dosa yang aku lakukan selama ini.



Ya Allah, andai ujian ini Engkau turunkan untuk memberi kesedaran kepadaku akan dosa yang telah banyak ku lakukan selama ini, aku redha. Mohon Engkau ampunilah dosaku. Terlampau banyak jika diingatkan balik segala apa yang telah aku lalui sejak dua menjak ini. Amin.

p/s: Sakit gigi mampu membunuh semangat kita, sakit gigi mampu membunuh harapan dan cita-cita kita, sakit gigi mampu membunuh amalan kita, sakit gigi mampu membunuh segalanya kerana ia memberi kesan kepada seluruh anggota badan. 

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...