Ade Ape Dengan Game !!

Assalamualaikum.
(Ade jugak orang macam kau kan..tak suke main game..)

aku ni memang seorang yang tak suke main game. Kalau kat bilik aku kat kampus uia, aku memang dah terkenal dengan seorang yang benci game. Kalau tak percaye boleh tanye roomate aku, tu pun kalau korang kenal lar. Bile ada satu malam tu yang semua budak bilik aku main game, aku sorang jer la yang bosan tak buat ape-ape. Tapi naseb baik aku ade laptop sendiri boleh online bile-bile masa jer. Pastu ada jugaklah member-member aku yang concern sangat dengan aku sampai tanya:

Kenape kau tak suke main game yer?
Aku pelik betul tengok kau tak suke main game.
Nazrul!! jom main pes...(lagi tak boleh bla..Haha)
dan kekadang macam-macam pertanyaan aku terima pasal benda ni.

aku pun pelik kenapelah dorang concern sangat dengan aku sampai tanya soalan-soalan macam tu. Tanyalah soalan-soalan yang masuk akal sikit macam :

Kau sihat ker hari ni?
Dah makan ke belum hari ni?
Bile kau nak kahwin?
Nak berape anak?
Nak kahwin berape?
(over pulak..hehe:)

kan banyak lagi soalan yang dorang boleh tanya aku. Tapi dorang pilih nak tanya soalan 'kenapa aku tak suke main game' jugak. pelik bin ajaib betul!!

Sekarang ni biar aku khabaq kat korang (aku bukan marah) , aku tak suke main game sebab aku rasa takde penyudahnya kalau kite main game. Ade kite dapat pahala tak kalau main game? Ada kita dapat duit tak kalau main game? Ada dapat skor 4 flat tak kalau main game?...Kalau korang boleh buktikan semua benda-benda tadi tu kita boleh dapat bila main game, khabaq kat aku awal-awal. Biar aku berjinak-jinak pulak dengan dunia game.

Lazimnya..
Aku rase orang yang obses sangat main game lar yang selalu kurang pahalanya sebab tak sedar masa berlalu sampai tertinggal solat. Aku rase orang yang selalu main game lar yang selalu habis duit sebab selalu online kat cyber cafe berjam-jam. Aku rasa orang yang selalu main game lar yang banyak habis masa depan komputer sampai tak study, bila keluar result kantoi. Maaf aku tak maksudkan sesiape. Benda yang aku katakan ni lah yang selalu terjadi especially dalam kalangan student.

So, benda-benda macam tu lah yang aku cube nak elakkan. Aku tak nak masa yang Allah dah bagi, aku gune untuk main game dan buat benda yang tak berfaedah. Kita hidup kat atas muka bumi ni hanya sekali dan disitulah kita nak merasa nikmat menuntut ilmu, disitu jugaklah kita nak merasa nikmat bekerja, disitu jugaklah kita nak merasa nikmat berkahwin, disitu jugaklah kita nak merasa nikmat hidup berkeluarga dan macam-macam lagi. Kite rase sempat ker kita nak merasa semua tu. Kite tak tahu bile ajal kite sampai. Mungkin lagi sejam, mungkin esok, mungkin minggu depan, mungkin bulan depan, mungkin bile-bile. So, 'marilah sama-same kita tingkatkan ketaqwaan kite kepada Allah s.w.t dengan mematuhi segala perintahnya dan menjauhi segala larangannya'. Cewah. macam bace skrip khutbah jumaat lak.. Haha. Oklah, aku rase setakat ni jer kot sempat aku melalut kejap. Saje nak rehatkan otak setelah berhari-hari mengadap buku study untuk final exam. Huhu. Assalamualaikum.

p/s: tibe-tibe terpikir nak tulis pasal benda ni..:)..penulisan kali ini mengandungi banyak message tersirat yang harus diinterpretasikan oleh pembaca-pembaca sekalian. Wallahualam.

Comments