Interview Marathon Selesai. Next? Holiday!

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Selesai sudah musim berinterview. Dulu masa kecik-kecik rileks je tengok mak ayah pergi kerja tiap hari. Pergi awal pagi. Balik dekat nak maghrib. Ya. Mase tu kita kecik dan tak tahu pape lagi. Tak tahu yang sebenarnya mak ayah penat balik kerja then kene layankerenah kita lagi. Mak pulak dah penat-penat balik terus ke dapur nak masak dinner. Bila terkenang balik tengok kesian gila mak sebab sanggup abaikan kepenatan dan kesihatan beliau semata-mata nak bagi anak-anak gembira dan seronok. Huhu.

Tu dulu. Ye la. Perasaan bekerja tu takde lagi. Bila aku mula meningkat dewasa baru aku mengerti penat lelah mereka. Yang aku ni baru sibuk attend kursus untuk dua bulan. Dah rasa badan penat. Rasa macam takde life. Keluar awal pagi lepas subuh. Sampai rumah dah azan maghrib. Plus kene harungi jem pergi dan balik kerja. Dapat pulak tempat kursus tu kat Cyberjaya. Paling cepat ambil masa 45 minit nak ke sana setiap hari. Baru kursus, hati ni dah merungut. Belum lagi kerja betul. Ya. Aku sedar. Mungkin aku terlalu banyak merungut. Walhal inilah situasi yang normal aku sepatutnya lalui bila tiba di kerangka usia ini. Sekarang? Kursus dah selesai. Tiba masa 'menagih simpati' di syarikat-syarikat untuk memohon kerja. Dulu aku ingat senang je cari kerja ni. Rupa-rupanya susah giler. Tambahan pulak aku bidang teknikal. Setiap kali interview memang ade je soalan teknikal ditanyanya. Kalau blur memang alamatnya 'angkat kaki' la jawabnya. Haha.

Minggu ni jer dah ade dua interview. Hari Rabu interview kat WSA Engineering Sdn Bhd. Hari Khamis interview kat Syarikat Metal Industries of Malaysia Sdn Bhd. Sebenarnya masuk interview kali ni dah genap 10 interview dah aku attend. Bukan nak riak dan aku rasa tak patut pun riak. Bukan hebat mana pun. Kalau hebat, dah lama dapat kerja dah. Tak gitu? Hmm.

So, sampai tahap sekarang ni dah tak rasa nervous sangat dah bila di interview. Kalau masa first time dulu, bila interviewer cakap"tell me about yourself.." je aku dah start nervous. Tak tahu nak mula mana. Plot idea yang berterabur. Nak cakap mana satu dulu. Kelam kabt plus 'shaking'. Yes. Itu normal untuk yang first time. Tapi alhamdulillah sekarang ni dah boleh kawal nervous tu. Tambahan pulak sekarang ni rasa seronok pulak bersembang santai dengan interviewer tu. Of kos in English. Tapi kata orang 'English murahan' je. Haha.

Interview Invitation from WSA Engineering Sdn Bhd..

Sebelum masuk bilik interview, sempat lagi belek notes berkaitan core tools dan ISO/TS.. Hehe..

sempat selfie.. rasa awkward bila pakai tie gelap bersama baju kemeja gelap.. tapi sebab takde tie lain, balun aje.. Haha..

Jemputan Temuduga dari Syarikat Metal Industries of Malaysia Sdn Bhd..

Visitor Pass..

Lama gila menunggu.. Sampai pukul 245pm.. Dipanggil untuk interview pukul 530pm.. Bayangkan apa yang kitorang buat sepanjang menunggu? Siap dihidangkan teh panas.. Bosan bak ang! Poor management betul.. Rosak first impression kami sbg org luar terhadap company ni.. Huhu..

Tempat tunggu giliran diinterview.. masing2 dah takde mood dah.. semua fikir nak balik je.. dekat tiga jam tunggu punya pasal..

sempat belek peta dunia.. baru tahu UK dgn US jauh rupanya.. Haha.. Harap plan ke sana menjadi.. Kalau bukan untuk belajar, untuk honeymoon pun boleh la.. Haha..

Tak sabar nak tunggu minggu depan. Holiday time! With my sister. To where? Just wait and see. Hehe. Tapi yang penting passport dah siap. Isnin ni bakal buat International Driving Permit/License pulak. Hehe. Persiapan yang lain? Semua on the way. Sibuk lah nampaknya weekend ni. Hope I'll make it. :D

Comments