Sunday, 11 April 2010

Hilang kePERCAYAan

Assalamualaikum.
(..kePERCAYAan yang berakhir dengan keKECEWAan..)

Post kali ni aku nak membicarakan mengenai KEPERCAYAAN.


Kepercayaan yang aku maksudkan bukan merujuk kepada rukun iman seperti kepercayaan kepada Allah, kepercayaan kepada Rasul-Rasul dan seterusnya tetapi ape yang aku maksudkan ialah kepercayaan terhadap seseorang individu.

Nak orang percayekan kite memang susah. Macam situasi yang berlaku dalam hidup aku sendiri, sebagai contoh punyelah susah aku nak dapat kepercayaan bapak aku supaya membenarkan aku bawak kereta kesayangannya ke kampus tempat aku belajar dulu. Sampai tahap macam-macam pernah terjadi mase mule-mule aku bergelar amateur driver (haha..macamlah sekarang ni aku profesional driver :D).

Dengan semua kereta milik keluargaku pernah aku tinggalkan kesan. Tapi bapak aku tak pernah marah atas ape yang berlaku kerana die lebih suka aku belajar sendiri dari pengalaman yang aku lalui. Alhamdulillah, setelah hampir setahun lebih aku memiliki lesen Percubaan P, akhirnye bapak aku dah mule percaye ngan aku. Dan sekarang ni kereta tu aku sorang jer yang selalu pakai sampai sekarang. Begitulah sukarnye kite nak membina satu KEPERCAYAAN seseorang terhadap kite.

Dan sekarang ni kite cuba pikir dari sudut lain pulak.

Pernah tak kite percaye gile-gile dengan seseorang ni tapi end up orang tu mengkhianati kite. Ape pulak perasaan kite terhadap die dan ape pulak reaksi die terhadap gelagat kite?

Aku sendiri sedang hadapi situasi ni,

Insan yang aku percayai..
Insan yang aku harapkan..
Insan yang aku bimbing..
Insan yang selalu aku titik beratkan..
Insan yang aku anggap macam adek sendiri (bukan adek kandung)..

Tapi end up,

Seorang yang bersikap kerek/kurang ajar..
Seorang yang terasa diri die besar/power/megah..
Seorang yang lupa diri..(kacang lupakan kulit)
Seorang yang tak pernah memahami perasaan orang lain..
Seorang yang hanya pentingkan diri..

Aku tak paham..
Aku pelik..
Kekadang aku terasa bengang..
Kekadang terasa mungkin salah aku jugak..

Mungkin terlalu banyak peluang yang aku telah lontarkan..
Mungkin layanan yang aku berikan terlampau baik..

Hinggakan..

Orang yang pertama menaikkan die..
Orang yang pertama memberi peluang kepadanya..
Orang yang selalu membimbingnya..

Habis dicontengkan arang menutupi muka!!..

Perasaan BENGANG yang semakin membuak-buak dalam hati terasa telah sampai kemuncak..
Seolah-olah jika die tampil mengadapku..
Habis pecah berderai mukanya dibantai olehku..

Tapi..

Aku bukanlah seperti itu..
Aku seorang yang tak suka bertindak melulu tanpa memikirkan akibat dan kesan yang akan datang..

Mungkin sekarang aku masih boleh bersabar..
Mungkin sekarang aku masih mampu mengawal emosiku..

TAPI..

Aku khuatir satu hari nanti..
Aku gagal mengawalnya..

"..Ya Allah!! Kau berikanlah petunjuk kepada si die supaya berubah. Dan engkau berikanlah kekuatan kepadaku untuk menghadapi situasi seperti ini. Amin~.."


p/s: Kepada yang rase dirinye dipercayai oleh seseorang. Jagalah kepercayaan tersebut dengan sebaiknya kerana mungkin peluang tersebut hanya datang sekali. Ingatlah, dimana asal kite. Walau setinggi mane ilmu yang kite ada dan pengalaman yang kite perolehi, jangan sesekali kite lupa siape yang mule-mule membantu dan membimbing kite sehingga kite berjaya. Renung-renungkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...