Tuesday, 28 June 2016

Post Ramadhan #5 - Buntu dengan penuh pengharapan

Assalamualaikum w.b.t


Di saat aku kebuntuan, seringkali berlegar di dalam akal fikiran apa yang wajar aku lakukan.

Ketandusan idea.

Di saat aku ragu-ragu dengan pendirian diri, selalu aku berdoa agar diberi petunjuk untuk setiap tindakan yang aku akan lakukan.

Di setiap langkah yang ku ambil dan di situ terdapat kesilapan dan mungkin ada juga padanya penyebab berlaku perkara yang negatif terhadap seseorang, aku sering mempersalahkan diri yang hina ini.

Di setiap kata-kata yang ku ungkapkan, seringkali aku terasa menyesal. Mungkin sebaiknya aku tak perlu ungkapkan ia. Impak negatifnya mungkin kurang.

Namun, disebalik setiap apa yang terjadi.

Aku akur. Aku tersalah langkah. Dan mungkin langkahku sebelum ini lebih berpaksikan emosi sendiri. Emosi yang berjaya menguasai diri. Dan setiap apa yang aku lalui, seolah ada yang menjadi penghalang. Dan penghalang tersebut sangat utuh. Seolah tak mampu ku pecahkan ia dengan kudrat seorang yang hanya dicipta dari tanah yang hina ini.


Ya Allah, andai kau dengar rintihan hati ini. Aku bermohon pada-MU, kekuatan yang aku perlukan. Keyakinan dan keberanian yang aku perlukan. Dan seseorang yang mampu menyuluhku ke landasan yang telah lama aku tersasar. Landasan yang pada mulanya Engkau telah bentangkan tapi mungkin disebabkan sikap jahil dan egoku hingga Engkau lencongkan aku ke landasan yang bersimpul hingga aku tersesat.

Amin ya Rabb!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...