Temu Yang Telah Diduga = Temuduga PPKNS

Assalamualaikum.

Fuh~
lega rse nyer..
sbb bru jer habes interview utk pnjmn kerajaan selngr..
now..
let me cite sket ape yg terjadi spnjg prjlanan ke interview..

*****

hmm..
pg2 aku dah bgn awl dlm kul 625 pg..
tunaikn solat subuh..
then sbb ngantok sgt..
tido balek smpi jam 800 pg..

pastu aku teros bersiap2 nk pegi interview..
siap wat checklist ag..
tkot ade brg tertnggal lak..
then..
aku snggah umah ak jap..
nak amek sijil lahir ak yg ori..
then aku teros bertolak ke shah alam..

smpi sane dlm jam 1015 pg..
pastu sesat seketika..
then ak tanye makcik cleaner berhampiran..
kat mne Dewan Jubli Perak..
die kate kat belakang tu jer..
then ak pegi kat 'belakang tu jer'..
tp maseh tak kelihatan sinaran 'perak'nye..

namun aku mseh kuatkan smngt..
utk tnye kat inf0 centre bhgn dlm bgunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah..
soklan yg same cam td..
pstu die cakap..
"adek trun tangga sblh ni, then pegi kiri "
pastu aku pn tercari2 mne tngga yg dmaksdkn..
aku ikot jari telunjuk akak yg td..
tngk ade satu pintu dgn harpn pintu tu adalah laluan tangga nk trun bwh..
then bile bkak jer pintu tu..
rupe2nye bilik makcik cleaner kat situ..
cam hampes..
naseb baek takde org sdar..
takde la malu sgt ak..
haha..

pastu aku jln straight sket bru nmpk tangga..
then ikot arah yg akak td btau..
alhamdulillah tiba jugak ak kat Dewan Jubli Perak..
Fuh~

Sesampai jer kat situ..
kelihatan maseh tak rmai org yg tnggu gilirn..
aku pun pegi kat kaunter ambek giliran..
aku dpt giliran yg ke 12..
hoho..
cam lame ag jer..
siap akak yg jaga kaunter tu ckp kalo tak sarapan ag boleh pegi sarap dlu..
huhu..
disebbkan aku dah sarap sblm bertolak td..
aku juz tunggu jer kat ruangan menunggu..
lama gak la..

utk sesi interview kali..
hnya utk pelajr dri Uia n Utm jer..
bile sampi jer gilirn aku..
aku pun melangkah masuk kedlm Ballroom (tmpt temu duga dijalankan)..

dgn penoh yakin aku mendekati meja utk panel ke 2..
huhu..
sampia jer kat meja tu..
kata2 pertama ak ungkap kn ialah..
Assalamualaikum..
pebualan nye sprt dibwh..

Panel : Waalikumsussalam. Ni Nazrul Azam b Aliasaa ker?

Aku : Ye sya. Boleh sye duduk..(lantas ak duduk dn meletakn sume dokumen di atas meja panel tersebut..)

Panel : Terangkan pasal diri secara ringkas.

Aku : Err.. Nama diberi Nazrul Azam b Aliasaa, berasal dan lahir di Kuala Lumpur tapi tinggal di Selangor sejak dari lahir, anak ke4 dr 5 org adek-beradek, mndpt pndidikan awal di SK Taman Melawati 1, menyambung ke prgkt menegah di SMK Sg Pusu, Gombak, meneruskan pelajaran di Pusat Asasi Uia Petaling Jaya dlm bidang Kejuruteraan. Dan sekrg menuntut di Uia Gombak dalam bidang yg sama.

Panel :Ok. Ayah kerja sendiri yer? (sambil menunjukkan borg yg diisi dulu) kerja ape yer.berniaga ker?

Aku : Tak. Ayah kerja consultant. dlm bidg bisnes.

Panel : Mak keje ape?

Aku : Surirumah.

Panel : Kenape tak tlis nama mak kat ruangan penjaga ni? patotnye tulis nama mak. bukan nama abg yg dh mmg ade gaji besar.

Aku : yeke. tak tau pulak..(dlm ati "padahal bukan ak yg tulis..sume bapak aku yg tulis")..

Panel : tak pela kalo cam tu.. ok..kamu betol2 ke mgharapkan pinjaman ni??

Aku : yer..Saye mmg betol2 sgt2 mgharapkan pnjaman ni.. Sbb sye ni jenis seorg yg tak suka menyusahkan mak ayah.. Kalo sye perlukan duet, sye akn cube sdaye upaya cri sampai terdesak betol baru mintak bantuan mak ayah..tu pun ati saye maseh tak sng sbb terasa cam sshkan dorg..

Panel : kamu tak dpt ape2 scholarship ker?

Aku : dah penah apply tp tak dpt..huhu..

Panel : hmmm..(sambil mengangukkan kepalanya) skrg ni, kalo kamu dpt pinjaman ni, mcm mane kamu nk manage duet kamu??

Aku : Ok, insyallah kalo saye dpt pinjaman ni. First sye akan fokuskan utk pelajaran sye cthnye utk fotostat (haha..kene berkira gak), beli buku pelajaran dan mcm2 ag.. utk mkn minum pulak sye akn cbe gune duet simpnan sye dulu smpai tak ckup baru gune balance duet pnjamn nnt.

Panel : ok. rase nye tu je..cume mslhnye borg ni jer la..sbb kamu tulis nme abg kamu kat ruangn penjaga jer dlm borg ni..kalo tak markh kamu dh tinggi da..tapi takpe..kalo ade rezeki insyallah kamu boleh dpt..cube lah try skor utk sem pertama ni 3.7 ke atas.. nnt pinjaman ni boleh jd biasiswa..

Aku : insyallah saye coba..(dlm hati ak "bapak tinggi pointer die..huhu")

Panel : okla.. sampai sini jer..gudluck utk exam ni..

Aku : terima kaseh..(sambil mengambil dokumen dr meja panel)..Assalamualaikum.

begitulah serba serbi isi temuduga ak pg td..huhu..
ak tulis mane point yg ak ingt jer..
lega gak die tak tnyer soklan kbkk..haha..
habes jer interview..
teros bertolak pulang ke gombak..

*****

okla..
stkat ni jer dulu celoteh pasal interview..
nak sambung study..
esok ade satu paper..
satu bebanan dah terlepas..
tp byk ag yg menunggu...
huhu..
wassalam.

glosari : PPKNS = Pinjaman Pelajaran Kerajaan Negeri Selangor.

Comments