Letakkan Icon Pada URL Blog Anda !!

Assalamualaikum.

Yeessss!!!
Seronok giler aku. Akhirnya aku berjaya juga untuk meletakkan my own icon pada URL blog aku. Alhamdulillah.

So, di sini insyallah aku ingin berkongsi dengan sidang pembaca sekalian tentang kaedah untuk meletakkan ikon di URL blog anda. Hehe. Memang agak complicated sikit tapi selagi anda mengikut prosedur di bawah, insyallah anda akan mendapati ianya mudah.

Yang pertama sekali biar aku perkenalkan mane satu icon URL blog yang dimaksudkan.
Kepada para blogger tentu sekali sudah pun masak dengan istilah-istilah blog.

Sebelum di edit.


Selepas di edit.


Perhatikan kedua gambar URL diatas. Gambar yang bertukar itulah dinamakan ikon. Haha.

Ok, sekarang mari kita mulakan.

Step 1 : Carilah ikon kesukaan anda. Terpulang pada anda untuk menentukannya. Hehe. Biasanya, file gambar adalah format gif, jpg, jpeg, png dan size (pixel) icon adalah 32x32 atau 34x34 atau 128x128. Ok. Katakanlah ikon / gambar yang aku pilih ialah :-

*saje dibesarkan utk senang kelihatan*

Step 2 : Uploadkan icon tersebut di imageshacks. Klik 'http://imageshack.us/'.

Setelah di upload :-

Step 3 : Langkah seterusnya adalah untuk meletakkan code tersebut di blog anda. Firstly, login blog anda terlebih dahulu.

Then, ikot step di bawah :-

(i)

(ii)

(iii)

(iv)

(v) Copy direct link di bawah ini di imageshacks yang telah diupload tadi.

(vi) dan pastekan di ruangan 'MASUKKAN DIRECT LINK ICON ANDA DISINI'.
Klik disini untuk paparkan code.

(vii)

..seperti contoh..

(viii) Lastly, klik pada 'save templates' then it is DONE!!!

Cubalah!! Belum cuba belum tahu. Haha.

Oklah. Setakat ni dulu penulisan untuk kali ini. Semoga berjaya diucapkan kepada yang ingin mencuba. Wallahualam.

Comments