Kesan Buta Sejarah...Hmmm..


Assalamualaikum.
(..MAAF! post kali ni takde kaitan dengan ISU MAT SABU yer..)


Habes kecoh semua media pasal kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang menidakkan sejarah pengorbanan polis dan tentera menentang keganasan komunis. Ok. Aku tak nak komen pape pasal isu ni. Masih HOT lagi diperkatakan oleh semua pihak. Tapi pokok ceritanya ialah JANGANLAH BUTA SEJARAH.

Sejarah. Memang merupakan subjek yang paling aku BENCI mase sekolah dulu. Time sejarah jer confirm tertidur mase tengah belajar. Maklumlah, cikgunye pun ngajar stok bercerita dengan intonasi yang mendatar jer kan. Tak de enthusiasm langsung. Hehe.

yeeahh..nostalgia betol buku teks ni..haha..

Teringat mase exam SPM subjek Sejarah. Mase tu hujan lebat giler. Tempias dari hujan terkena sebaris meja calon2 SPM yang duduk kat barisan hujung sekali dewan peperiksaan tu. Ape lagi, satu baris bangun dan selamatkan kertas soalannya sambil buat sedikit kecoh. Haha. Ade la manusia2 yang sempat buat benda terkutuk tu. Hehe. MENIRU. Tapi aku tak tergolong dalam kalangan manusia2 cam tu yer. Dah kecoh2 dalam 10 minit. Then bila dah tenang jer, dorang just bagi mase kecemasan 2 minit jer. Wat the heck!! Banyak lagi lompong2 kosong kertas jawapan aku. Disebabkan aku dah tension dengan keadaan yang kalut, aku pun malas nak edit pape. Terus tutup kertas jawapan dan tunggu mase dorang kutip jek. Alhamdulillah, ingatkan dapat result terok, tapi B3 pun jadi laa. Hehe. The End.

p/s : so..point nye, jangan ingat sejarah yang kita belajar masa sekolah tu hanya untuk peperiksaan jer..banyak lagi manfaat yang kita boleh dapat berdasarkan sejarah2 dulu. malas nak bagi contoh. Lu Pikir La Sendiri!

Wallahualam.

Comments