Result SPM Keluar !!

Assalamualaikum
(...UPSR...PMR..."SPM"...)

Seperti yang kite semua sedia maklum, tanggal 11 Mac 2010 merupakan detik yang paling mendebarkan bagi semua calon-calon spm sesi 2009. So, standardlah bile result keluar, macam-macam gelagat ade mase tengah ambek result tu. Ade yang menangis kegembiraan, ade yang menangis kekecewaan, ade yang 'frust menonggeng', ade yang takde perasaan langsung dan macam-macam lagi.


Kenape tetibe aku cakap pasal spm? aku bukan ker dah lame meninggalkan zaman persekolahan. Haha. Takde lah, aku cume seronok lihat adik-adik (junior) kat sekolah lama aku berjaya skor cemerlang. Ade jugaklah terkenang mase aku ambek result spm mase muda-muda dulu (Hehe..macamlah sekarang ni aku dah tua.:P). Memang tak dinafikan, rase cuak diiringi dengan perasaan ingin tahu (enquiry) membuak-buak dalam sanubari tika saat menunggu result spm keluar.

aik?? kenape aku pulak yang sibuk tayang slip spm. Haha. Sekarang benda ni dah tak gune dah. Juz jadi kenangan jer. Hekhek.

Masing-masing ade target sendiri. Ade yang dah rancang nak belajar kat oversea, ade yang dah rancang nak apply UTP dengan biasiswanya sekali, ade yang rancang nak belajar kat UIA (hehe..nape UIA jugak yer??) dan sebagainya. Tapi alih-alih, bile result keluar hancur semua cita-cita mereka. Ade yang kecewa, ade yang dah lemah semangat, ade yang dah give up nak berhenti belajar terus cari kerja dan lain-lain.

Kekadang pernahkah kite terfikir, kite dah doa setiap malam mintak berjaya dapat straight 'A' spm, kite dah buat solat tahajjud setiap malam mintak benda yag sama dan kite dah buat solat hajat setiap kali lepas solat fardu, tapi kenape kite masih tak berjaya? Adakah Allah tak makbulkan doa kite? Ape dosa yang telah kite buat selama ini yang menyebabkan Allah tak perkenan doa kite?

Persoalan sebegini memang lazim timbul. Sahabat-sahabat dan adik-adik lepasan spm, kite kene ingat tak semua doa, Allah makbulkan on the spot. Dan kite jugak kena tahu setiap perkara yang berlaku mesti ade hikmahnye. Mane tahu sekarang result korang teruk pastu bile masuk universiti nanti dapat skor 4 flat macam member aku.

Pastu aku ade teringat satu kulliyah maghrib yang menceritakan tentang kisah nabi Musa. Dimana, jarak masa Nabi Musa berdoa kepada Allah untuk jatuhkan pemimpin kejam mase tu, Firaun sehingga kejatuhan Firaun berlaku mengambil mase beratus tahun. Moral of the story, kalaulah nabi Allah yang bergelar rasul ulul azmi tu pun Allah makbulkan doanya mengambil masa beratus tahun, inikan kite, seorang hamba Allah yang dijadikan hasil dari pancutan air mani dari saluran kencing yang kotor lagi hina.

Kepada yang berjaya, jangan terlalu gembira dengan nikmat yang baru saje Allah kurniakan, kerana mungkin nikmat tersebut hanya sementara. Tapi ape pun, tahniah aku nak ucapkan kepada semua calon spm sesi 2009 kerana telah mencuba sehabis baik. Kejayaan adalah rezeki masing-masing. Jadikan kejayaan korang sebagai batu lonjakan untuk berjaya pada masa hadapan.

"Let bygone be bygone.."

Wallahu'alam.

p/s: Terkenang pulak aku mase ambek spm dulu. Macam-macam ragam ade, maklumlah perangai budak batch aku semua gile-gile sikit. Hehe. Sekarang ni masing-masing dah ikut haluan sendiri. Ade yang tengah ambek degree, ade yang baru habes matrik (akulah tu..:P), ade yang dah praktikal dan lain-lain. Ingatlah, SPM hanyalah sebagai tiket untuk memudahkan kite menyambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi. Dan sijilnya hanya berkuatkuasa dua tahun dari tarikh result spm keluar. Renung-renungkan. :)

Comments