PPAS berwajah MODEN!

Assalamualaikum.

(PPAS = Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor)



Selamat menempuhi the secong half of Ramadhan. Semoga istiqamah dalam melakukan ibadah sehingga penghujungnya. Hmm. Ok, insyallah perkongsian kali ni dikhususkan kepada golongan ulat buku atau pencinta hobi membaca jugak kepada golongan pelajar yang ingin mencari suasana yang kondusif untuk menjalani proses pembelajaran. Actually, aku baru jer dapat tahu yang ade sebuah Perpustakaan Awam Selangor baru jer dibina dan telah pun dibenarkan untuk memasukinya pada 22 Julai 2011 yang lepas.



Untuk makluman, pembinaan perpustakaan tersebut keseluruhannya telah menelan kos sekitar RM85 juta. Interior saja telah memakan hampir RM 9 juta. Tapi kalau dilihat saiz library nya, jumlah kos tu boleh dikira amat murah berbanding kos biase. Ok. Jom kita TOUR kejap kat sekitar library ni. Tapi menerusi gambar jer la ek. Hehe.





Permandangan dari atas, dengan barang interior berkualiti tapi harga yang murah. Tiada tiris alhamdulillah. Pengarahnya Puan Mastura (ex-ketua Nisa), hafal semua harga item2 kecil yang berada di dalam library ini. Setiap tingkat ada surau dan ada surau induk di tingkat bawah yang besar.





Ruang dewasa membaca, ground floor.





Feature wall library yang dihiasi gamabr dan buku yang dibahagi kepada Angkasa, Air, Bumi dan Tubuh manusia.





membaca sambil menikmati pemandangan luar.





perkhidmatan komputer menjadi tumpuan kebanyakan golongan muda tetap disediakan.





bentuk rak buku yang unik.





Ini best, mainan apa ntah namanya, tapi kawal guna pergerakan kita dari cahaya di terpancar ke lantai tu.





Auditorium yang boleh disewakan kepada kegunaan awam.





Ruang kanak2, iaitu ruang berlatih menjadi pemberita, monitor kecil utk siaran teks, dan gambar akan terpapar di skrin belakang besar (tak kelihatan dalam gambar ini).





dilengkapi alat hiburan untuk kanak-kanak.





Berpeluang menikmati roller coaster 6D. Memang hebat. Hanya percuma pada bulan Ramadhan, selepas Ramadhan, RM 10 seorang. Perjalanan 6D ini ambil masa sekitar 5 minit.





macam shopping mall ade jugak bile first time tengok. Haha.



Ok. Best tak TOUR tadi. Series tak nampak macam library dah. Banyak betul kegunaan dan facilities yang disediakan. Ok. Yang bab permainan tu mungkin salah satu cara untuk menarik minat golongan kanak-kanak untuk berjinak2 ke perpustakaan sejak mereka kecil supaya ia mampu menjadi hobi mereka suatu hari nanti. Ok pe. Jom kite pergi serbu ramai2! Woha.



Jap2. Lupe nak khabaq details Perpustakaan Awam Selangor ini adalah seperti tertera di bawah.



Lokasi

Jalan Kelab Golf 13/6, Kelab Golf Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,

Seksyen 13, 40100 Shah Alam.





Tema

'Perpustakaan, Rumah Keduaku'.



Sekian untuk kali ni. Wallahualam.



Sumber : http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150254818021576.329619.226669856575

Comments